Deltagere: Helga Roesgaard (HR), John Jensen (JJ), Kenneth Hamilton (KH), Martha Thomsen (MT), Ole Andersen (OA) ordstyrer - og Asta Broesby-Olsen (ABO) tovholder og referent
Afbud fra KH er i Sverige
Kommende møder
KH er væk 2 x 3 uger i januar – februar – derfor er det aftalt med John, at han fortsætter i arrangementsgruppen som vikar
Møder 1. halvår 2016:
1. februar, 7. marts, 11. april, 2. maj og 6. juni – alle mandage 13 - 15 (er sat i Nygårds kalender)
Mål: vi sigter efter at have 4 arrangementer pr. halvår, heraf et syng sammen-arrangement i hver sæson – nogle af disse er eftermiddagsarrangementer
Priser: Normalt 40 kr. for kaffe og kage
40 kr. som entré ved vores egne arrangementer (undtaget påskeudstilling og Sankt Hans) – undtagelser herfra kan besluttes ud fra arrangementets karakter.
Har været drøftet i både FU og Bestyrelsen, der finder prisniveauet passende.
Foredragsholdere anmodes om dels at bruge vores højttaleranlæg dels at tale langsomt af hensyn til Nygårds normale målgruppe, der har vanskeligt ved at høre foredragsholdere, der taler lavt og hurtigt.
OBS: Enighed om at lave forsøg med tilmelding – billetter skal afhentes senest et kvarter før. Vi lader tilmeldingen gå på skift.
Ved dyrere arrangementer skal billetterne være betalt.
- Evaluering af afholdte arrangementer siden sidste møde: Ingen arrangementer
Søndag 6. december kl. 10 – 13 Julearrangement med Naturskolen
Tilbagemelding fra John:
Jeg kan oplyse at der var ca. 52 optalte personer med i skoven.
Andreas siger at de ca. 100-120 personer sidste år var meget udsædvanligt, så det er nok 50-70 vi skal regne med fremover mener han.
Ca. halvdelen har besøgt os vil vi mene.
Jeg laver igen i år en opsummering af turen så vi har den til næste år
Der er et underskud på ca. Kr. 64,00
MEN så henstår der lidt indkøbt overskud på Nygård:
4 fakler
1 kg sukker
40 æbleskiver
1 marmelade
1 cacao mælk
2 gløgg (står åbnet i køleskab)
3 gløggmix
I alt til Kr. 190.00
Vi var 6 frivillige
Der var mødt op til skovturen ca. 52 personer og ca. det halve i pejsekældere
Der er brugt ca. 28 timer i alt
2. Kommende arrangementer – Sæson 2015 (X= fastlagt)
Forår 2016
X Fredag 23. januar 2016 kl. 18 – 22: Medlemsarrangement fastlagt af FU:
Invitation udsendt til medlemmer 17. december
Pt. er der 25 tilmeldte – heraf 19 frivillige
Temaindslag: Amerika – drømmen om et nyt liv / Ansvarlige: Helga og Asta, som fordeler opgaverne mellem sig
Vi fokuserer på indvandringen – specielt fra Norden – som indramning af aftenen. Sker i form af en række udvalgte billeder – projektor – sammenkædet med udvalgte citater, der illustrerer indvandringen.
Når billederne vises – er der til hvert billede en tekst (samme nummer), som ligger spredt på bordene. Vi forestiller os at teksterne fordels ved bordene, således at de bliver læst højt af en af deltagerne efterhånden.
Indslagene vil fordele sig over aftenen - max. 10 – 15 billeder.
Musikalsk indslag: Bluegrass v./ nordalsisk gruppe bl.a Carl Christian Winterskov, Dorthe Hoffland, Bent Jensen m.fl. Ole har kontakten
Pris aftales
Mad:
Burgere med godt brød. Evt. også vegetarburgere. Rigeligt med grønt tilbehør. Brødrene Price har haft en udsendelse om burgere. Undersøge opskrifter.
Laves som en burgerbar, hvor folk selv skaber deres brugere med bolle, brød og tilbehør.
Burgere (slagter Nielsen) og brød bestilles ude. Ole pointerer, at vi køber os til assistance, så ikke nogen frivillige får for meget arbejde i forbindelse med denne aften.
Amerikanske kager – Apple tort mv.
Madgruppe: Martha, John og Inge
Drikkevarer: Amerikansk rødvin – Buddweiser – Cocacola mv. Ansvarlig: Ole
Quiz om Amerika v. Ole
Fællessange – fastlægges senere
Tidsplan
18.00 går vi til bords - vi skal sørge for plads til musikken - så bordopstillingen (4 borde a 10 personer) skal gennemtænkes - brugermenuen / amerikansk kaffebord serveres i spisestuen som ta'selv-bord
18.00 - 21:00-spisning - med 3 indslag:
18.00 - 18.10: Velkomst med drømmebilleder = 8 slides - 1. stk. tekst pr. bord – introduktion+ 3 tekster
- burgerbar
19.00 - 19.10: Quiz - som relaterer sig til Drømmen om Amerika
- kaffebord
20.45 - 20.55: Drømmebilleder = 6 slides - 2 tekster + afslutning
Resultatet af quizzen (hvad skal gevinsten være?)
Præsentation af musikken (og så lidt ommøblering - bl.a. fjernes projektor)
21:00 - 21.30: Musik
X Søndag 28. februar kl. 16? Folkemusikgruppen ”Himmerland”
Ole er tovholder på arrangementet.
“Himmerland” et multikulturelt band. Vi kan som udgangspunkt få dem for billetindtægten. De ved, at vi ikke kan garantere en fuld sal.
“Himmerland” kan evt. overnatte fra søndag til mandag såfremt der er behov derfor?
Nygård er lejet ud indtil kl. 14.
OA har kontaktet Hans Skov Petersen, som gerne vi medvirke ved at sende ud til sine kontakter.
X 24. – 28. marts 2016 : Påskeudstillling
Helga: Nu er deltagerne i påskeudstillingen på plads. Gitte Buch, Kirsten Schrøder (ingen hjemmeside) og Trine Bach Jacobsen
Se: www.facebook.com/kirsten.schroder
Se: www.trinebach.dk
Vores åbningstid har vi i 2016 fastlagt til at være alle påskedage 11- 17
– bemandingen 2 de første timer og 3 om eftermiddagen.
Praktiske aftaler laves senere
Klargøring tirsdag
X torsdag 28. april 2015 folkBALTICA-koncert: Nye horisonter – kl. 20
Festivalen finder i 2016 sted fra 23. april til 1. maj
Programmer er modtaget på Nygård – og kan findes her http://www.folkbaltica.de/hjem/
Der er sat 30 billetter til salg på billetten.dk.
Vi kan også selv sælge billetter. Pris 150 kr. / 20 Euro.
Besked fra Hanna Lee Malling: Hvis du noterer som sidst, hvem der køber via jer i forsalg, så bliver det noteret til i døren
Om musikken
http://www.phonixfolk.dk/medlemmer.php?musiker=anja-praest-mikkelsen
https://www.youtube.com/watch?v=y63cJ-K7X_U
Fra FU:
Ny Operatur til Den Ny Operas opførelse af Don Juan i august 2016
FU vil arrangere en fælles tur i bus eller i privatbiler. De enkelte deltagere betaler selv.
ABO har skrevet til Lars Ole og Jakob om at komme til Nygård sidst i april og fortæller om operaen.
Svar fra Lars Ole:
Jakob og jeg kan komme ned til jer 19. april.
Kunne du evt. booke 19. og 20. april til os, altså Den Ny Opera - så vil Jakob og jeg måske tage at par arbejdsdage dernede i forbindelse med arrangementet.
Jeg vender tilbage med en arrangements-tekst så hurtigt som muligt.
X 29. maj kl. 6 Fugletur
Helga har fået denne besked fra Gert Fahlberg:
”Jeg har kigget i kalenderen, og vil gerne være turleder for en tur omkring Nygård søndag den 29. maj.
Sidste gang syntes jeg ikke, at deltagerantallet var større, end jeg godt kunne overskue mængden, som jeg vil ikke mene, det er nødvendigt, at være to ledere.”
Vi er indstillet på at følge GFs indstilling om kun at have en leder i 2016 – og vil så efterfølgende evaluere.
Helga aftaler, at turen blev lidt kortere end den i år.
X 23. juni 2016 Sankthansfest
Charlotte Engelbrecht er årets taler.
Evt. overveje at arrangere os arrangere med en bil med bagklap med øl/vand og pølser til salg ved bålet.
8 oktober 2016 : Temadag
OBS:
ABO: Jeg er i tvivl om, hvorvidt vi skal droppe dette arrangement- jeg oplever dels ingen interesse hos de personer, jeg har nævnt det for, og som jeg forestillede mig kunne være interesserede (f.eks. vores egne bestyrelse) – dels konstaterer jeg, at der allerede er mange initiativer i gang på forskellig vis.
Titel? ”Hvem sagde Udkantsdanmark?” – HR foreslår ”Udkantsmyten”
Undertitel? Nordals – udvikling eller afvikling
Forslag fra HR på baggrund af læsning af Kåre Dybvads bog= Udkantsmyten.
- Kåre Dybvad se https://da.wikipedia.org/wiki/Kaare_Dybvad
Det er en myte, at udviklingen væk fra udkanten er en naturlov, det er tværtimod en bevidst samfundsstyret retning. Kan denne styring vende om igen?
Problemet er især arbejdspladser, men også rigtig mange andre faktorer, som vi er kommet vidt rundt om i vores diskussion om temaet ved både sidste møde og dette.
Enige om at alle læser Dybvads bog.
Ole kontakter Dybvad for at få en aftale 8. oktober eller 19. november – begge dage er res. i Nygårds kalender.
Vi starter med det overordnede og principielle – Dybvad – men panelets udgangspunkt er primært det lokale
Vi forestiller os en lørdag fra f.eks. kl. 10 til kl. 15 /16?
Kl. 10 – 11: Foredragsholder om temaet generelt
Kl. 11 – 11.30: Spørgsmål
Kl. 11.30 – 12.30: Frokostpause – bl.a. med grillpølser??
Kl. 12.30 – 13.45: Panel med indlæg fra 5 repræsentanter for vores område. 10 minutter til hver + 5 min. til korte opklarende spørgsmål.
Kl. 13.45 – 14.15: Spørgsmål / svar mellem paneldeltagerne
Kl. 14.15 – 14.45: Kaffepause
Kl. 14.45 – 15. 30: Åben debat.
Forslag til panel:
- Poul Erik Nørgaard – sogneforening – Ole kontakter
- Anders Brandt – byråd / Enhedslisten – Asta kontakter – ikke sket endnu
- Jan Callesen – nyvalgt lokalt folketingsmedlem / Dansk Folkeparti – Ken kontakter
- Bent Jensen – erhvervslivet – Ole kontakter
- Jan Bossen – Initiativgruppen Nordals / Hvidbogen – Asta kontakter – ikke sket endnu
Vi venter med at kontakte til datoen er på plads.
- Efterår 2016
X Søndag 18. september 2016 kl. 13 – 15 Leo Vindahl Ole har aftale på plads – er i kalenderen
X Lørdag 12. november 2016 kl. 15 – 17 Fællessangs-arrangement med Helle Damkjær – Ole har aftale på plads – er i kalenderen
FOF- foredrag – aftales med Inge Adriansen og Britt Enna
Hidtil har vi holdt os til mandag aftener – afventer besked
3)Arrangementer fremover – planer/forslag/ideer
Naturarrangementer:
Svampetur? AA har oplyst følgende navne på svampekyndige:
Lea Svendsen – Sønderborg Statsskole
Anneli Gerden Broderup
Birgitte Marcussen Mjels
Anker Hansen Sønderborg
Irmelin Muller Egetofte Naturskole
Temaer til overvejelse
- Stress – samfundsskabt eller selvskabt?
- Motion – at løbe for livet – løbe livet af sig?
- Sport – fodbold – som tema – bagsiden heraf
4 Praktiske forhold
5 Evt.: